Kieran Aarons (éd.), Reiner Schürmann, ...: Modern Philosophies of the Will

Reiner Schürmann, Kieran Aarons (éd.), Francesco Guercio (éd.)

Modern Philosophies of the Will

broché, 192 pages

PDF, 192 pages

How did the will come to dominate the self-understanding of the modern subject? What lies at the root of the megalomania of desire that defines human experience in the age of global technology? In Modern Philosophies of the Will, Reiner Schürmann traces a philosophical archeology of the willing subject from Ancient Greece into the 20th century.

 

Through a series of original readings of Kant, Schelling, Nietzsche, and Heidegger, Schürmann uncovers the strategic interplay of submission and command that sets the stage for the will’s epochal “triumph,” while hinting at possibilities of subverting its mastery over both the self and the world. With an appendix offering a polemical critique of Hannah Arendt’s The Life of the Mind, as well as an editorial afterword contextualizing these lectures in Schürmann’s broader work, this volume will be of value to specialist and student alike.

Table
  • 7

    Syllabus

  • 9–13

    List of Abbreviations

  • 15

    Edition Guidelines

  • 17–25

    Historical Introduction

  • 27–73

    Part I: Rationality and Irrationality of the Will

  • 75–108

    Part II: The Ontological Turn in the Philosophy of the Will

  • 109–115

    Part III: Legislation and Transgression

  • 117–124

    Appendix: The Time of the Mind and the History of Freedom. Review of Hannah Arendt, »The Life of the Mind«

  • 125–153

    Notes

  • 155–179

    Afterword: The willing animal to whom nature must conform

  • 181–189

    Tentative Chronology of Reiner Schürmann’s Courses at the New School for Social Research

  • 190–191

    Lecture Notes of Reiner Schürmann at the NSSR— Pierre Adler’s Inventory (1994)

  • Kant
  • Nietzsche

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Reiner Schürmann

Reiner Schürmann

est né à Amsterdam et a grandi à Krefeld. Il entame en 1960 des études de philosophie à Munich, interrompues par un séjour dans un kibboutz en Israël. En 1961, il entre comme novice dans un monastère dominicain en France, puis étudie de 1962 à 1969 la théologie à Saulchoir, dans l'Essonne, près de Paris ; effectuant par ailleurs un séjour à Fribourg où il suit des cours dispensés par Heidegger. En 1970, il est ordonné prêtre dominicain ; ordre qu'il perd en 1975. À partir du début des années 1970, il vit aux États-Unis, où il est nommé professeur par Hannah Arendt et Hans Jonas à la New School for Social Research de New York. Il meurt en 1993 du sida. Il a rédigé toute son importante oeuvre philosophique en langue française.

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